Varslingskanal

Dersom du mistenker eller opplever kritikkverdige forhold i Reitan Convenience, kan du gi beskjed via vår varslingskanal. Her kan du som ansatt eller leverandør varsle oss, slik at vi får mulighet til å følge opp saken, rette opp i forholdene og utvikle virksomheten positivt.

Om varsling

Verdibasert lederskap handler også om åpenhet. Reitan Convenience ønsker lav terskel for å si ifra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen. Vi har derfor etablert en varslingskanal som gjør det mulig for våre ansatte og leverandører å varsle om kjennskap til eller mistanke om uakseptabel adferd i strid med våre verdier og etiske retningslinjer, uten frykt for gjengjeldelse mot den som varsler.

Hva er varsling?

Varsling er å si fra om mulige kritikkverdige forhold, muntlig eller skriftlig, til noen i selskapet som kan gjøre noe med det. Varsler bør forsikre seg om at mottaker forstår at meldingen er ment å være et varsel.

Hvem har rett til å varsle?

Alle arbeidstakere, innleide og vikarer kan varsle om kritikkverdige forhold. Vi oppfordrer også leverandører og samarbeidspartnere til å varsle oss om kritikkverdige forhold i vår virksomhet.

Hva er kritikkverdige forhold?

Kritikkverdige forhold er forhold som er i strid med lov, med skriftlige etiske retningslinjer i virksomheten eller med etiske normer som det er bred tilslutning til i samfunnet.

Eksempler på forhold det kan varsles om

  • Mistanke om økonomiske misligheter (herunder tyveri, korrupsjon, bedrageri, underslag, regnskapslovbrudd eller dokumentforfalskning)
  • Mistanke om andre ulovlige forhold
  • Trakassering eller mobbing, diskriminering eller rasisme
  • Andre brudd på HMS-regler (helse, miljø og sikkerhet)
  • Handlinger som bryter med våre verdigrunnlag og etiske retningslinjer

Opplistingen over er ment som eksempler på hva det kan varsles om, og ikke som en uttømmende liste.

Ytringer som kun gjelder arbeidstakers eget arbeidsforhold, eller typiske personalrelaterte problemer som personkonflikt mellom to ansatte regnes normalt ikke som varsling. 

Hvordan varsle?

Alle varsler som rapporteres inn via varslingskanalen mottas på vegne av 7-Eleven av en uavhengig tredjepart, revisjonsselskapet Ernst & Young AS (EY). EY er dedikert til å opprettholde en høy etisk standard og vil håndtere alle varsler om kritikkverdige forhold konfidensielt.

Det oppfordres til at saken først tas opp med ansvarlig leder, og dernest verneombud eller tillitsvalgt. Hvis det fortsatt er behov for tiltak, benytt varslingskanalen over.

Det er den enkelte som avgjør om varslingskanalen skal benyttes og hva det skal varsles om. Varsleren trenger ikke å legge frem bevis for det de mener er kritikkverdig. Varsler må derimot være så tydelig som mulig på hva som faktisk har skjedd. Varslet bør minimum inneholde følgende:

  • Tid (tidsperiode) og sted for hendelsen
  • Spesifikke opplysninger om hva forholdet gjelder, og hva varsleren bygger disse opplysningene på
  • Eventuelle personer som varsleren vet eller tror har kunnskap om forholdet
  • Konkrete eksempler på uønskede hendelser og vedlegg av eventuell dokumentasjon som kan underbygge varselet
  • Oppgi om omstendighetene det varsles om har skjedd ved flere tilfeller

Den som varsler kan velge å være anonym. Imidlertid vil det være lettere å gå videre med varselet hvis varsler opplyser om sin identitet. Det oppfordres til at varselet gjøres under fullt navn, da dette normalt vil sikre at informasjonen kan etterprøves og verifiseres. Alle som varsler om mulige bekymringer eller kritikkverdige forhold skal kunne gjøre dette uten frykt for represalier. Varsler bør ha en saklig grunn til å varsle og være i god tro om de faktiske forhold som det varsles om.

Måter det kan varsles på:

Et bilde som inneholder sort, mørke
KI-generert innhold kan være feil.

  • Muntlig varsel: EYs varslingsmottak kan nås alle virkedager mellom kl. 08 – 16 på følgende tlf.nr.: +47 24 00 20 14 Telefonlinjen er anonymisert og varsler sitt telefonnummer er ikke synlig for EYs operatører
     
  • Varsel per post: Merk konvolutten «Konfidensielt varsel» og send til: Ernst & Young AS, Att: Forensics and Integrity Services, Stortorvet 7, Postboks 1156 Sentrum, NO-0107 Oslo, Norge
     
  • Personlig oppmøte: Varsling gjennom personlig møte må avtales på forhånd med EYs varslingsmottak (se telefonnummeret ovenfor)